09133044405

قیمت انواع اسپیدل موتور

قیمت انواع اسپیندل موتور

در این مقاله به بررسی قیمت انواع اسپیدل موتور پرداخته میشود. از آنجایی که موتور اسپیندل به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، در کنار ساخت دقیق، سرعت سریع و کیفیت پردازش بالای موتور، سایر موتورهای معمولی نمی توانند نیازهای فنی موتور اسپیندل را برآورده کنند و نقش مهمی در فرآیند تولید صنعتی ایفا می کند.

این فناوری در صنایع برق، موشک، هوانوردی و سایر صنایع استفاده می شود. با توجه به نیازهای فنی بالای صنعت، موتورهای اسپیندل با کیفیت بالا، با تکنولوژی بالا و با دقت بالا مورد نیاز است. موتور دارای گشتاور بالا، همگام، نویز کم، سرعت پایدار، فرکانس بالا، تنظیم سرعت، جریان بدون بار کوچک، گرمایش آهسته، اتلاف سریع گرما، استفاده راحت و عمر طولانی است.

بیشتر بخوانید مقاله قیمت انواع اسپیدل موتور : خرید اینورتر دلتا

قیمت انواع اسپیدل موتور

انواع اسپیندل موتور

به طور کلی موتورهای اسپیندل به دو دسته اتوماتیک و دستی تقسیم می شوند.

اساس اصلی این نوع طبقه بندی در واقع تغییر ابزار در اسپیندل موتور است. در SPINDLE خودکار، تغییر ابزار به صورت اتومات انجام می شود. از نظر تهویه و خنک کننده اسپیندل موتورهای اتوماتیک به دو دسته آب خنک و هوا خنک تقسیم می شوند.

  • اسپیندل هوا خنک

چرخش با سرعت بالا در موتورهای دوار باعث گرم شدن دستگاه می شود و حرارت بالایی نیز در داخل قطعات دستگاه ایجاد خواهد شد. برای خنک سازی دستگاه لازم است اقداماتی انجام شود تا کارایی دستگاه مختل و کاهش نیابد. در اسپیندل هوا خنک روش خنک سازی موتور با کمک فن یا پروانه ای که در انتهای موتور تعبیه شده است انجام می شود.

معمولاً فن در یک محفظه مستطیلی قرار دارد. چرخش فن باعث وزش باد و هوای خنک به سمت موتور شده و به خنک شدن موتور کمک می کند. همزمان با چرخش دستگاه و شروع به کار، فن نیز شروع به چرخش کرده و از همان ابتدا عملیات خنک سازی را انجام می دهد. شکل ظاهری آن مستطیل شکل است.

هرچه شفت موتور سریعتر حرکت کند، فن دستگاه برای خنک شدن بهتر سریعتر می چرخد. قطعا سرعت بالای چرخش شفت و فن همزمان باعث تولید صدای زیاد در این نوع دستگاه می شود. یکی از معایب بزرگی که می توان به این نوع دستگاه ها نسبت داد قطعا تولید صدای زیاد و ایجاد آلودگی صوتی بالاست.

  • اسپیندل آب خنک

اسپیندل آب خنک یکی دیگر از دسته اسپیندل‌ ها است که با ورود جریان آب به بدنه اسپیندل خنک می شود. ساختار این الکتروموتورها به این صورت است که دو لوله به آنها متصل می شود که مسیر جریان آب هستند. آب از طریق یک لوله وارد شده و گرمای داخل سیستم را جذب کرده و از طریق یک لوله جانبی آن را به بیرون از دوک هدایت می کند.

در نگهداری از این اسپیندل ها باید دقت زیادی کرد زیرا اگر ماده خارجی در سیستم خنک کننده اسپیندل قرار گیرد که مسیر جریان آب را مسدود کند، حرارت زیاد باعث از کار افتادن اسپیندل می شود. همچنین اگر فشار آب ورودی به بدنه اسپیندل از حد مجاز بیشتر شود، آب به داخل اسپیندل نفوذ کرده و موتور می سوزد.   

یکی از مزایای خنک کننده با آب نسبت به هوا خنک این است که اسپیندل آب خنک در سرعت های بالا بسیار نرم و بی صدا به کار خود ادامه می دهد، در حالی که اسپیندل با هوا خنک کننده آلودگی صوتی زیادی ایجاد می کند. از نظر شکل ظاهری دوک های آب خنک دارای سطح مقطع دایره ای هستند. از نظر سرمایش، به طور کلی سیستم های آب خنک بهتر از سیستم های خنک کننده با هوا کار می کنند.

دسته‌بندی اسپیندل موتور ها بر اساس ابزارگیر

همانطور که می‌دانید کار اصلی این دستگاه گرفتن و همچنین چرخاندن ابزار به روش درست و همین طور با سرعت مناسب است. دو نوع ابزار گیر در بازار کالا وجود دارد. ابزار گیر کولت و ابزارگیر مورس در ادامه با این دو نوع ابزار گیر بیشتر آشنا خواهید شد.

 همانطور که می دانید کار اصلی این دستگاه، نگه داشتن و چرخاندن ابزار به روش صحیح و با سرعت مناسب است. دو نوع نگهدارنده ابزار در بازار کالا وجود دارد. جا ابزار کولت و جا ابزار مورس، با این دو نوع جا ابزار بیشتر آشنا می شوید.

  • اسپیندل با ابزار گیر کولت

برای اینکه با اسپیندل نگهدارنده ابزار کولت آشنا شویم ابتدا باید بدانیم کولت چیست و چه کاربردی دارد. کولت وسیله یا قسمتی برای اتصال محور دستگاه دو اسپیندل به نگهدارنده ابزار به صورت متحدالمرکز است. در اسپیندل های دستی (ماشین هایی که تعویض ابزار ندارند)، کولت وظیفه نگه داشتن ابزار را بر عهده دارد.

 برای آشنایی بیشتر با کولت باید گفت: کولت از سه قسمت بدنه، مهره و کارتریج تشکیل شده است. هنگام انتخاب کولت برای کارتریج، دقت کنید که قطر آنها یکسان باشد. زیرا ابزاری که قرار است توسط اسپیندل استفاده شود باید قطری برابر با فشنگی داشته باشد. اگر این موضوع در نظر گرفته نشود، نمی توان از دستگاه به درستی استفاده کرد.

  • اسپیندل با ابزارگیر مورس

اسپیندل های تول چنجر یا همان اتوماتیک از مورس برای نگه داشتن ابزار استفاده می کنند. ظاهر مورس کمی با کولت متفاوت است. نقطه اتصال کولت به شفتی است که از اسپیندل موتور خارج می شود. اگر در اسپیندل تول چنجر (اتوماتیک)، شفتی که از دستگاه جدا نشده باشد مورس نامیده می شود. مورس قسمتی دارد درست مانند شفتی که در دستگاه است.

بیشتر بخوانید مقاله قیمت انواع اسپیدل موتور : كنترلر دمای دلتا 

قیمت انواع اسپیدل موتور

دسته‌بندی قیمت انواع اسپیدل موتور بر اساس نحوه انتقال نیرو

موتورهای اسپیندل به 4 گروه طبقه بندی می شوند. معیار طبقه بندی نیز بر اساس نحوه انتقال نیرو از موتور به اسپیندل است.

  • اسپیندل تسمه‌ای

در این دسته انتقال نیرو از موتور به اسپیندل توسط تسمه انجام می شود. این نوع اسپیندل ها در مقایسه با سایر اسپیندل ها نگهداری و قیمت پایین تری دارند. از معایب این دسته می توان به لرزش زیاد در حین کار، صدای زیاد، دقت کمتر در انجام کار و ایجاد اصطکاک توسط تسمه و در نتیجه کاهش راندمان اشاره کرد.

  • اسپیندل کوپل مستقیم

در این دسته از موتورهای الکتریکی، نیرو از طریق کوپلینگ مستقیم و بدون استفاده از تسمه از موتور به اسپیندل منتقل می شود. اسپیندل های کوپلینگ مستقیم در مقایسه با دوک های تسمه کارایی بیشتری دارند. همچنین نویز کمتر، طول عمر بیشتر و خطای عملیاتی کمتر از دیگر ویژگی های آنهاست. از معایب آن می توان به وزن نسبتا بالا، قیمت بالا و گشتاور کمتر نسبت به اسپیندل های یکپارچه اشاره کرد.

  • اسپیندل گیربکسی

در این دسته قدرت از طریق گیربکس از موتور به اسپیندل منتقل می شود که به افزایش گشتاور کمک زیادی می کند. این اسپیندل ها در سطح بالاتری نسبت به سایر دسته ها قابلیت بریدگی دارند. سرعت پایین، قیمت و هزینه نگهداری بالا از جمله معایب این دسته از اسپیندل ها است.

  • اسپیندل یکپارچه

در این دسته موتور در داخل اسپیندل قرار دارد و به صورت روتور، نیرو را بدون واسطه منتقل می کند. این اسپیندل ها وزن سبکی دارند و توانایی بسیار خوبی در موقعیت یابی دقیق دارند. صدای کم و اتلاف انرژی کمتر از دیگر مزایای این دسته است. از معایب این دسته می توان به قیمت بالا و هزینه نگهداری اشاره کرد.

اسپیندل ها را از لحاظ نحوه تعویض ابزار هم تقسیم بندی می‌کنند. از جنبه‌ تعویض ابزار اسپیندل‌ها به دو دسته اسپیندل با قابلیت تعویض اتوماتیک (تول چنج) و اسپیندل دستی تقسیم می‌شوند. اسپیندل تول چنج مناسب ماشین‌آلاتی است که نیاز است در حین انجام کار، ابزار تعویض گردد.

قیمت انواع اسپیدل موتور به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت انواع اسپیدل موتور به چه عواملی بستگی دارد؟ مانند سایر قطعات صنعتی، کیفیت ساخت و برند سازنده و همچنین تجربه و شهرت آن برند در ساخت اسپیندل موتور از عوامل مهم در قیمت پایه است. هر چه قدرت و سرعت اسپیندل موتور بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است

برندهای زیادی در زمینه تولید اسپیندل موتور فعالیت می کنند و به همین دلیل هر برند قیمت های خاص خود را دارد. قیمت این نوع تجهیزات از قیمت انواع اسپیدل موتور به طور مستقیم به کیفیت قطعات و فرآیند تولید بستگی دارد. با توجه به وارداتی بودن این تجهیزات، شرایط اقتصادی ایران تاثیر مستقیمی بر قیمت انواع اسپیدل موتور دارد.

بیشتر بخوانید مقاله قیمت انواع اسپیدل موتور : قیمت صفحه نمایش دلتا

قیمت انواع اسپیدل موتور

اشتراک گذاری