09133044405

تفاوت PLC و HMI

تفاوت PLC و HMI

در این مقاله به بررسی تفاوت PLC و HMI پرداخته میشود. وقتی تازه وارد دنیای کنترل صنعتی شده اید، ممکن است مفاهیم گیج کننده و پیچیده زیادی بشنوید که یکی از آنها Human Machine Interface یا HMI است. ممکن است بپرسید تفاوت PLC و HMI چیست و چگونه به هم مرتبط هستند؟

PLC ها کنترل کننده های منطقی نردبانی با نقاط تنظیم پارامتر قابل برنامه ریزی برای عملکردهای کنترل اتوماسیون هستند. به طور معمول، HMI یک رابط مبتنی بر رایانه شخصی با نرم افزار اغلب قابل تنظیم و عملکرد گسترده تر است. یک HMI به کنترل و اعتبارسنجی بسیار بیشتری نیاز دارد و از نظر انطباق با 21 FR pt11 مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

امروزه اکثر سیستم های کنترل مدرن از PLC به عنوان وسیله ای برای کنترل فرآیندهای صنعتی استفاده می کنند. به عبارت ساده، HMI ابزاری است که بستری را برای تعامل پرسنل فرآیند و اپراتورها با سیستم کنترل یعنی PLC فراهم می کند. به همین دلیل به آن رابط ماشین انسان نیز می گویند. در ادامه توضیحاتی در مورد plc و hmi می دهیم و بررسی می کنیم که چگونه با یکدیگر ارتباط دارند.

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت PLC و HMI : قیمت صفحه نمایش دلتا

تفاوت PLC و HMI

تفاوت PLC و HMI

  • PLC چیست؟

PLC مخفف Programmable Logic Controller است. آنها معمولاً در برنامه های صنعتی استفاده می شوند، به طور کلی فاقد صفحه کلید، ماوس و مانیتور هستند، زیرا معمولاً برای اجرای یک سیستم یا ماشین برنامه ریزی شده اند.

کاربر سیستم یا ماشین به ندرت مستقیماً با برنامه PLC تعامل دارد. هنگامی که نیاز به ایجاد یا ویرایش یک برنامه PLC وجود دارد، معمولاً یک رایانه شخصی به آن متصل می شود.

PLC ها اتصال I/O در دنیای واقعی قابل توجهی دارند. اکثر مدل‌های PLC دارای تنوع عظیمی از ماژول‌های I/O قابل تعویض هستند که امکان اتصال راحت تقریباً با هر نوع تجهیزات آزمایشگاهی یا صنعتی را فراهم می‌کنند.

بیشتر PLC ها در منطق نردبانی برنامه ریزی می شوند. Ladder Logic اساساً یک برنامه حل منطق بولی با یک رابط کاربری گرافیکی است که به گونه ای برنامه ریزی شده است که شبیه یک نمودار سیم کشی اولیه مشترک در تمام صنایع برق باشد.

  • HMI چیست؟

HMI گاهی اوقات به عنوان MMI نیز شناخته می شود. HMI مخفف Human to Machine Interface و MMI مخفف Man to Machine Interface است. اگرچه منظور از MMI از نظر سیاسی صحیح نیست، این اصطلاح کمتر و کمتر رایج می شود.

وظیفه HMI تبدیل سیگنال ها و اهداف انسان به سیگنال های الکتریکی برای سیستم اطلاعات ماشین است. در نتیجه با انجام این کار، به اپراتور انسانی اجازه می دهد تا تغییرات تعاملی در داده ها و فرآیند نرم افزار ایجاد کند.

HMI معمولاً دارای یک نمایشگر است که در آنها ادغام شده است تا به اپراتور اجازه دهد داده های مربوط به عمل انجام شده را تشخیص دهد.

تکامل کامپیوترها تاثیر زیادی بر صنعت و جامعه داشته است. ما در یک چرخه اصلاحی با تکامل فعلی رایانه هستیم، اما به طور قابل توجهی در تلاش هستیم تا تغییرات را برای دهه آینده اصلاح کنیم. نرم افزار و سخت افزار به طور مداوم در حال بهبود هستند. رایانه‌ها اکنون قدرتمندتر شده‌اند و در نهایت رابط انسان و ماشین را فراهم می‌کنند.

در حالی که ابزار دیگر PLC است، بنابراین از رابط مبتنی بر رابط کاربری پشتیبانی می کند. گفته می شود یکی از تجهیزات مبتنی بر فناوری رابط ماشین انسانی است و گفته می شود برای رابط شبکه یا کامپیوتر مطابقت ندارد. دارای یک پورت USB است که می تواند به دانلود اطلاعات کمک کند.

از صلاحیت های زیر برخی از تنوع های بین HMI و PLC است.

تفاوت PLC و HMI

HMI:

  1. نمایش واحد در HMI با دکمه های عملکرد وجود خواهد داشت.
  2. قادر به نظارت بر اتفاقات جاری در هنگام اعدام است.
  3. HMI قادر است در هر دو حالت دستی و خودکار کار کند.
  4. قادر به تغییر نقطه تنظیم است.
  5. HMI معمولا صفحه لمسی PLC است

PLC:

  1. صفحه نمایش واحد وجود ندارد.
  2. کاربر نمی تواند آنچه را که در اجرای PLC اتفاق می افتد نظارت کند.
  3. PLC به عنوان مدار منطقی قابل برنامه ریزی نامیده می شود.
  4. PLC فقط در حالت خودکار اجرا می شود. اگر در حین عملیات خطایی وجود داشته باشد، کاربر نمی تواند ادامه دهد تا زمانی که آن را تعمیر یا تصحیح کند.
  5. PLC فقط در حالت خودکار اجرا می شود. اگر در حین عملیات خطایی وجود داشته باشد، کاربر نمی تواند تا زمانی که آن را تعمیر یا تصحیح کند ادامه دهد.
  6. نقطه تنظیم را نمی توان در PLC تنظیم کرد. در صورت نیاز به تنظیم، مجوز برنامه باید دانلود شود.
  7. نقطه تنظیم را نمی توان در PLC تنظیم کرد. اگر نیاز به راه اندازی دارید، مجوز برنامه باید دانلود شود.

PLC ها کنترل کننده های منطقی نردبانی با نقاط تنظیم پارامتر قابل برنامه ریزی برای عملکردهای کنترل اتوماسیون هستند. به طور معمول، HMI یک رابط مبتنی بر رایانه شخصی با نرم افزار اغلب قابل تنظیم و عملکرد گسترده تر است.

یک HMI به کنترل و اعتبارسنجی بسیار بیشتری نیاز دارد و از نظر انطباق با 21 FR pt11 مورد قضاوت قرار خواهد گرفت. همه چیز به عملکرد HMI/نرم افزاری که برای FBD دارید بستگی دارد. بعید است که HMI نتواند در صورت نیاز به کامپیوتر یا چاپگر وسواس داشته باشد.

PLC ها مزایای بسیاری نسبت به مدارات فرمان الکتریکی دارند که ازجمله می توان به موارد زیر اشاره داشت:

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت PLC و HMI : قیمت اینورتر دلتا 

  • استفاده ازPLC موجب کاهش حجم تابلو های فرمان و کاهش در هزینه های لوازم وقطعات می گردد.
  • با استفاده ازPLC استهلاک مکانیکی قطعات ازبین رفته ، عمر مفید سیستم به اندازه قابل توجهی 
    زیاد می شود
  • دستگاهPLC با جریان و ولتاژهای پایین کار کرده در نتیجه انرژی کمتری مصرف می نماید.
  • سیستم هایPLC در مقابل نویز های الکتریکی و صوتی ایزوله هستند.
  • طراحی مدارها در سیستم هایPLC بسیار راحت صورت می گیرد و در صورت نیاز به تغییرات ، به 
    آسانی و مدت زمان کم می توان بدون انجام تغییرات در کل مدار، برنامه را عوض کرد.
  • عیب یابی وتهلیل مدارات خیلی راحت صورت می گیرد.
  • سرعت عمل ودقت در انجام مراحل مختلف از خصوصیات مهم سیستم هایPLC می باشد.

مهمترین مشخصه های انتخاب یک PLC

  • تعداد ورودی ها
  • تعداد خروجی ها
  • تعداد فلگ ها
  • تعداد شمارندگان (کانترها)
  • تعداد تایمرها
  • نوع فلگ ها و تایمرها
  • اندازه حافظه
  • سرعت اجرای برنامه SCAN TIME
  • نوع برنامه کاری دستگاه

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت PLC و HMI : كنترلر دمای دلتا 

تفاوت PLC و HMI

اشتراک گذاری