09133044405

گیربکس خورشیدی چیست؟

گیربکس خورشیدی چیست؟

دربین انواع گیربکس های صنعتی از راندمان گیربکس خورشیدی دارای بیشترین راندمان می باشند، و امروزه کاربرد خیلی زیادی را در صنعت پیدا کرده اند. به عنوان نمونه از گیربکس های خورشیدی در صنعت مختلف من جمله: فولاد و سیمان و پتروشیمی ها بسیار زیاد مورد استفاده است، در صنایع پمپ سازی گیربکس خورشیدی به عنوان گرداننده های اصلی پمپ آب و مونو پمپ ها یکی از پرکاربردترین انواع گیربکس های خورشیدی در این صنایع می باشند.

حال در ابتدا باید بدانید که گیربکس چیست؟ وسیله ای  می باشد که توانایی تبدیل کردن سرعت به گشتاور و بالعکس را دارا است. انواع گیربکس ها یک نسبتی اند که با توجه داشتن به آن نسبت می توانید پی ببرید که پس از اتصال گیربکس ها در انواع بسیار مختلفی از سیستم ها چه تغییراتی بر روی ورودی گذاشته و آیا خروجی مطلوب را دارد یا خیر؟ برای نمونه اگر یک موتور سرعت 1000 دور بر دقیقه و یک گیربکس با نسبت 100 به آن متصل نماییم، در خروجی سرعت موتور به 10 دور در دقیقه میرسد.

نحوه ی عملکرد گیربکس های خورشیدی را توضیح دهید؟

نحوه ی عملکرد گیربکس های خورشیدی مانند سایر گیربکس ها به گونه ای می باشد که سرعت را افزایش خواهند داد و گشتاور را کاهش چشم گیری می دهند و یا برعکس (سرعت را کاهش و گشتاور را افزایش خواهند داد)

بیشتر بخوانید مقاله گیربکس خورشیدی چیست؟ : انواع HMI

گیربکس خورشیدی چیست؟

تولید کننده گیربکس خورشیدی: شرکت ها و برند های بسیار بزرگ تولید کننده ی گیربکس خورشیدی چه نمونه های خارجی و چه ایرانی در این صنعت بسیار  بزرگ در حال ساختن گیربکس خورشیدی می باشند، که برندهای خارجی شامل گیربکس SEW، گیربکس چینی، گیربکس PGR ترکیه،  Reggiana ایتالیا، گیربکس ایلماز، گیربکس ایماک، گیربکس TWT تایوان و گیربکس فلندر همچنین شرکت های ایرانی نیز محصولات بسیار عالی و خوب و با کیفیتی به مشتریانشان ارائه داده اند که از میان آن ها میتوانید به شرکت های ایرانی گیربکس شریف اصفهان، سهند دور اصفهان، شاکرین اصفهان، رستمی و گیربکس پارس گرجی اشاره ای داشته باشیم که میتوانید بر حسب نیاز خود با گرفتن مشاوره از کارشناسان  فروش گیربکس کالا صنعتی اطلاعات لازم را کسب کرده و بسیار مطمئن خریداری کنید.

در داخل گیربکس های خورشیدی و سایر انواع گیربکس ها از روغن استفاده ی بسیار زیادی می کنندلایل آن عبارت از است :

  1. کاهش دادن اصطحکاک بین قطعات و افزایش راندمان
  2. کاهش دادن  انتقال گرما به محفظه
  3. محافظت خیلی عالی در مقابل زنگ زدن
  4. کاهش صدا

روغن مورد استفاده در گیربکس ها دنده صنعتی می باشد که با تحمل کردن فشار و جابحایی بسیار سریع حرارت از داخل به بیرون مانع از فرسایش دادن و کاهش دادن عمر گیربکس می گردد؛ مواد افزودنی EP به کاهش دادن فرسودگی سطح چرخ دنده و بلبرینگ ها کمک بسیار زیادی می نماید. قابل ذکر می باشد که قبل از راه اندازی  نمودن دستگاه از اندازه ی مجاز روغن داخل گیربکس مطمئن بمانید و روغن گیربکس را در ابتدا پس از 100 ساعت کارکرد و در مراحل بعدی پس از 1000 ساعت کار با دستگاه تعویض کنید.

با توجه داشتن به گرمای بسیار  زیاد داخل گیربکس و منبسط شدن روغن میتوان از مخزن انبساط روغن استفاده ی بسیار زیادی کنید که شکل زیر شماتیک آن را نشان خواهد داد :

از مواردی که میتوان به به افزایش راندمان و طول عمر گیربکس و عدم آسیب رسیدن به آن میتوان موارد زیر را اشاره کرد

  1. گیربکس را بر روی سطوح ماشینکاری شده بگذارید و پایه های الکتروموتور به شاسی پیچ نگردد.
  2. استفاده کردن از محدود کننده های گشتاور و نیرو در اعمال بار بیش از حد مجاز
  3. سطح محورهای ورودی و خروجی تمیز و گریس کاری شده باشند.
  4. قبل از روشن نمودن دستگاه در آن روغن بریزید (جهت اطلاع از اندازه و نوع روغن توجه اساسی نمایید.
  5. باز شدن و تعمیر دستگاه با افراد مجاز و متخصص

طرز کار گیربکس خورشیدی را توضیح دهید؟

 کارکرد گیربکس خورشیدی به گونه ای می باشد که یک عضو از مجموعه ثابت می گردد و عضو دیگر گردش می نماید و نتیجه ی این طراحی افزایش دادن سرعت و کاهش دادن گشتاور و بالعکس (کاهش سرعت و افزایش گشتاور) است. نتیجه به این وابسته است که کدام عضو ثابت و کدام محرک است که در زیر بررسی می نماییم:

  • کاهش دادن سرعت:

زمانی که چرخ دنده رینگی محرک است و خورشیدی ثابت بماند در نتیجه قفسه آهسته می نماید که این همان حالت دنده دو می باشد.

  • افزایش سرعت

  1. اگر خورشیدی ثابت و قفسه در گیربکس چرخش کند.
  2. رینگی ثابت و قفسه چرخش کند در نتیجه خورشیدی سریع تر از قفسه به چرخش در خواهد آمد.
  • انتقال مستقیم:

زمانی که دو عضو به هم قفل گردد و یا با سرعت مساوی گردش نمایند مجموعه چرخ دنده ی خورشیدی به صورت یک مجموعه واحد شده و نسبت دور 1:1 می گردد.

  • دنده عقب:

زمانی که قفسه ثابت، خورشیدی بچرخد، هرز گردها، هرز شده و رینگی در جهت عکس در گیربکس به چرخش در خواهد آمد.

  • خلاص:

هیچ کلاچ و یا قفل کننده ای درگیر نگردد در نتیجه هیچ باری بر موتور وارد نمی شود مشابه حالت استارت.

بیشتر بخوانید مقاله گیربکس خورشیدی چیست؟ : انواع PLC

گیربکس خورشیدی چیست؟

مشخصات گیربکس خورشیدی کدام است؟

این مدل از گیربکس ها قابلیت تحمل دور ورودی تا مرز 3500 دور در دقیقه را دارند و محدوده دور نرمال بین 800 تا 5 دور خروجی می باشد.  قابلیت تحمل کردن مقدار گشتاور 650 الی 500000 نیوتن متر و دوام و استحکام گیربکس های خورشیدی نسبت به بقیه گیربکس ها بیشتر است.

موتور گیربکس خورشیدی یا الکتروگیربکس خورشیدی

یک الکتروموتور به گیربکس کوبل نماییم؛ نام محصول جدید را الکتروگیربکس یا موتور گیربکس نام می دهند. 

مزایای گیربکس خورشیدی عبارت است از:

 قابلیت تحمل کردن گشتاور بسیار زیاد به واسطه مکانیزم انتقال دادن نیرو در گیربکس خورشیدی. همچنین محدوده دور نرمال این گیربکس ها میتواند بین 800 تا 5/0 دور خروجی است و از این لحاظ یکی از بهترین انواع گیربکس می باشد ، دوام و استحکام بسیار زیاد گیربکس خورشیدی  به نسبت بقیه گیربکس ها بالاتر می باشد که علت این کار تقسیم بار در بین طبقات آن می باشد.

در سایر گیربکس های خورشیدی با توجه داشتن  به ورودی فلنج دار میتوانید به راحتی با انواع الکتروموتور و گیربکس صنعتی آن را کوپل نمایید و این گیربکس تا دور ورودی حدود 3000 هزار دور در دقیقه را تحمل نمایند. سرویس های نگهداری در گیربکس خورشیدی بسیار ساده می باشد و امکان تامین کردن و بازسازی قطعات در آن ها وجود خواهد داشت از طرفی گیربکس خورشیدی به نسبت انواع گیربکس ارتعاشی بسیار کمی را دارند ولی  صدای آن از گیربکس هلیکال بیشتر است، گیربکس های خورشیدی به علت دارا بودن راندمان بالا، نصب و نگهداری  ساده ، قیمت خیلی مناسب کارابرد خیلی  بالایی در صنایع بسیار مختلفی را دارند.

به عنوان نمونه خطوط نورد صنایع فولاد، توربین های بادی ، آسیاب خورد کن ها و  میکسر قیر از جمله صنایعی می باشند که از این گیربکس استفاده  ی بسیار زیادی می شود. در ایران شرکت های زیادی شروع به تولید این نوع گیربکس کرده اند که از این بین میتوان به گروه دور اصفهان متغیر که امروزه با نام گیربکس شهبازی شناخته میشود و یا شرکت گیربکس شاکرین که شروع به ساخت گیربکس خورشیدی کرده است اشاره کرد.

اما در جهان گیربکس رجیانا دارای جایگاه ویژه نسبت به سایر گیربکس ها بوده و در ایران نیز نمایندگی هایی دارد که گروه کالا صنعتی به عنوان بزرگترین تامین کننده گیربکس خورشیدی میتواند گیربکس رجیانا و قطعات آن را تامین نمایند.

بیشتر بخوانید : خرید اینورتر دلتا

گیربکس خورشیدی چیست؟

اشتراک گذاری