09133044405

مزایا و معایب گیربکس خورشیدی

مزایا و معایب گیربکس خورشیدی

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب گیربکس خورشیدی پرداخته میشود. گیربکس های خورشیدی یکی از پرکاربردترین و در عین حال دقیق ترین گیربکس های مورد استفاده در صنعت می باشند که به دلیل گستردگی گشتاور در اندازه های مختلف و حجم کم نسبت به نمونه های مشابه در انواع دیگر می باشد. گیربکس خورشیدی در صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی استفاده زیادی می شود. در صنعت پمپ سازی گیربکس خورشیدی محرک اصلی پمپ و تک پمپ ها یکی از پرمصرف ترین انواع گیربکس در این صنایع هستند. اما در کنار این موارد، مزایا و معایبی نیز دارد که در مقاله مزایا و معایب گیربکس خورشیدی به بررسی آن ها می پردازیم.

بیشتر بخوانید مقاله مزایا و معایب گیربکس خورشیدی : قیمت گیربکس خورشیدی 

مزایا و معایب گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی از چه ساخته شده است؟

گیربکس خورشیدی از یک چرخ دنده خورشیدی، چند چرخ دنده هرز گرد سیاره ای و یک چرخ دنده حلقه مانند تشکیل شده است. دنده خورشیدی در وسط گیربکس قرار دارد. چرخ دنده های سیاره ای توسط یک پوسته به هم متصل شده اند و بین دنده رینگی و چرخ دنده خورشیدی قرار می گیرند به گونه ای که از یک طرف با چرخ دنده خورشیدی و از طرف دیگر با چرخ دنده حلقه ای در تضاد دائمی هستند و حول این محور می چرخند. محورهای هر یک از دنده های رینگی و چرخ دنده خورشیدی می توانند به عنوان محورهای خروجی یا ورودی در گیربکس استفاده شوند.

مزایا گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی با توجه به مشخصاتی که دارد امروزه جایگاه ویژه ای در صنعت پیدا کرده است. به عنوان مثال: ماندگاری طولانی در هنگام استفاده، راندمان بالا در هنگام استفاده (تا 98%)، تولید گشتاور از حدود 700 نیوتن متر تا 550000 نیوتن متر با یک گیربکس، حجم کم نسبت به گیربکس های مشابه، صدای بسیار کم زمان استفاده کوتاه، تغییر از نصف تا حدود 500 دور در دقیقه، بارهای عمودی و افقی زیاد روی شفت و تعمیرات ساده از مهمترین مزایای گیربکس های خورشیدی است. در ادامه به برخی از مزایای این نوع گیربکس های صنعتی اشاره می کنیم:

بیشتر بخوانید مقاله مزایا و معایب گیربکس خورشیدی : گیربکس خورشیدی در اصفهان 

  • با توجه به ماهیت چند سطحی گیربکس خورشیدی، دور های مختلف خرجی قابل دستیابی است
  • ضریب تبدیل در هر طبقه گیربکس خورشیدی بین 3 تا 7 متغیر است.
  • گیربکس خورشیدی را می توان در زوایای مختلف نصب کرد
  • راندمان گیربکس خورشیدی بسیار بیشتر از گیربکس هلیکال و گیربکس حلزونی است.
  • با توجه به دنده های فولادی و همچنین توزیع بار متعادل بین دنده ها در گیربکس خورشیدی، طول عمر بالاتر دارد و در برابر بارهای بیشتر از ظرفیت دوام بیشتری خواهد داشت.
  • گیربکس خورشیدی محدوده گشتاور بسیار بالایی دارد.
  • نسبت به گیربکس حلزونی حجم کمتری دارد.
  • لقی بسیار کم و دقت بالای ماشین کاری در دنده ها از دیگر مزایای این گیربکس می باشد.
  • امکان کوپلینگ بسیار ساده و سریع الکتروموتور روی گیربکس خورشیدی

معایب گیربکس های خورشیدی

  • طراحی، مونتاژ و ساخت پیچیده
  • قیمت به طور کلی بالاتر از گیربکس های دیگر است
  • نیاز به دقت بالا در ساخت دنده های خورشیدی
  • نیاز دائمی به روغن کاری برنامه ریزی شده
  • برای صنایع کوچک به دلیل قیمت و یا در برخی موارد به دلیل سایز بزرگ در گشتاورهای مورد نیاز بالا مناسب نیست

مزایا و معایب گیربکس خورشیدی

روش کار گیربکس خورشیدی

در مقاله مزایا و معایب گیربکس خورشیدی بیان می شود که روش کار گیربکس خورشیدی به این صورت است که اگر یکی از اعضای این گیربکس ثابت باشد اما عضو دیگر بچرخد، نتیجه آن کاهش گشتاور، افزایش سرعت یا کاهش سرعت و حرکت برعکس است.

نتیجه کار شما بستگی به این دارد که کدام عضو ثابت بماند و کدام عضو حرکت کند.

در این رابطه به موارد زیر دقت کنید:

  1. کاهش سرعت: اگر چرخ دنده حرکت کند و خورشیدی ثابت بماند، قفسه کنترل می شود. این موقعیت دنده 2 است.
  2. افزایش سرعت: اگر خورشیدی ساکن باشد و قفسه در حال حرکت باشد، می توانیم شاهد افزایش سرعت باشیم. چنانچه رینگی ثابت بماند و قفسه چرخش کند، بنابراین خورشیدی از قفسه با سرعت بیشتری می چرخد. بنابراین سرعت افزایش می یابد.
  3. انتقال مستقیم: اگر دو عضو به هم قفل شده باشند یا با سرعت یکسان بچرخند، همه چرخ دنده های خورشیدی به شکل یک جا عمل می کنند. بنابراین نسبت دور یک به یک خواهد بود.
  4. دنده عقب: اگر قفسه ثابت باشد و خورشیدی در حال چرخش باشد، دنده ها هدر می روند و حلقه را در جهت مخالف در گیربکس حرکت می دهند.
  5. خلاصی: وقتی هیچ کلاچ درگیر نیست، هیچ قفلی درگیر نیست و هیچ باری روی موتور وجود ندارد، حالت استارت است.

انتخاب صحیح گیربکس خورشیدی

در ابتدا قبل از اقدام برای خرید گیربکس خورشیدی باید عواملی را در نظر بگیرید تا گیربکس خورشیدی خود را به درستی انتخاب کنید. عواملی که باید در نظر بگیرید عبارتند از: قدرت ورودی، سرعت خروجی، گشتاور و خروجی گیربکس.

قبل از خرید می توانید با استفاده از فرمول های مربوطه، گشتاور و سرعت خروجی گیربکس را اندازه گیری کنید. سپس با مراجعه به کاتالوگ گیربکس های خورشیدی و مقایسه آن با هر ردیف و فاکتور مورد نظر به انتخاب دلخواه خود برسید.

فراموش نکنید که پس از انجام محاسبات دقیق و انتخاب محصول مورد نظر خود با یک متخصص در زمینه گیربکس های صنعتی مشورت کنید تا از صحت خروجی اطلاعات خود مطمئن شوید و مناسب ترین محصول را برای حوزه فعالیت خود خریداری کنید.

بیشتر بخوانید مقاله مزایا و معایب گیربکس خورشیدی : قیمت اینورتر دلتا 

مزایا و معایب گیربکس خورشیدی

 

اشتراک گذاری