09133044405

طرز کار گیربکس خورشیدی

طرز کار گیربکس خورشیدی

در این مقاله به بررسی طرز کار گیربکس خورشیدی پرداخته میشود. جدیدترین گیربکس تولید شده برای صنعت، گیربکس خورشیدی یا گیربکس سیاره ای است. گیربکس خورشیدی ساختار پیشرفته تری نسبت به سایر مدل های گیربکس دارد و از 3 دنده تشکیل شده است که یکی دنده خورشیدی در مرکز و دو دنده دیگر با نام سیاره ای (دنده گرد) و رینگی در اطراف جای گذاری شده اند به گونه ای که چرخ دنده سیاره ای در داخل دو چرخ دنده دیگر قرار می گیرد.

نام هایی که برای گیربکس خورشیدی (Planetary Gearbox) در ایران استفاده می شود بسیار زیاد است، مانند: گیربکس ستاره ای، گیربکس سیاره ای، گیربکس خورشیدی و گیربکس خورشیدی کامپکت. دلیل این نامگذاری های متفاوت جدید بودن گیربکس خورشیدی و ارتباط با نحوه قرارگیری دنده ها و نحوه حرکت آنهاست.

بیشتر بخوانید مقاله طرز کار گیربکس خورشیدی : قیمت اینورتر دلتا 

طرز کار گیربکس خورشیدی

طرز کار گیربکس خورشیدی و معرفی اجزای گیربکس 

گیربکس خورشیدی از یک چرخ دنده مرکزی تشکیل شده است. این چرخ دنده مرکزی که به آن دنده خورشیدی می گویند با سه چرخ دنده احاطه شده است. به این نوع چرخ دنده ها پینیون می گویند. حرکت پینیون ها چرخشی است، در واقع این عضو در داخل یک حلقه می چرخد. دو عضو چرخ دنده مرکزی و پینیون توسط یک بازوی قوی به یکدیگر متصل می شوند. همه اعضای گفته شده در یک صفحه هستند. در واقع نیروی محرکه به دنده های مرکزی منتقل می شود. این باعث حرکت پینیون ها می شود. ادامه حرکت پینیون ها باعث چرخش بازوی دستگاه می شود. به همین ترتیب، گشتاور و نیرو را منتقل خواهند کرد.

هر گیربکس خورشیدی یک تا چهار طبقه دارد. هر طبقه فاصله را تا حد زیادی کاهش می دهد و بر این اساس گشتاور را افزایش می دهد. این گیربکس ها از طبقه زاویه ای برای دورهای پایین استفاده می کنند تا عملکرد خود را بهبود بخشند.

اجزای گیربکس خورشیدی

به طور کلی مهمترین اجزای گیربکس خورشیدی عبارتند از:

  1. دنده خورشیدی
  2. دنده های سیاره ای
  3. دنده داخلی یا رینگی
  4. کریر یا حامل
  5. پوسته

بیشتر بخوانید مقاله طرز کار گیربکس خورشیدی : قیمت گیربکس خورشیدی 

کاربرد و طرز کار گیربکس خورشیدی در صنعت

با توجه به طرز کار گیربکس خورشیدی و مزایای زیادی که برای گیربکس خورشیدی پیشنهاد شد، کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف بر کسی پوشیده نیست. به طوری که از ماشین آلات استخراج روغن گرفته تا صنایع فولاد و ورق نورد استفاده می شود.

مهمترین دلیل استفاده مصرف کنندگان از گیربکس خورشیدی، امکان تولید سرعت خروجی بسیار پایین و همچنین راندمان بالای آن است.

گیربکس های خورشیدی را می توان برای دستگاه هایی مانند میکسر، همزن صنعتی، خرد کن، نورد فولاد سرد و گرم، ضخیم کننده فاضلاب، مخازن هوا دهی فاضلاب، دستگاه های سنگ شکن و سنگ شکن، کانوایر ، رول فرمینگ و … استفاده کرد؛ در زیر برخی از صنایع مهم مصرف کننده گیربکس خورشیدی بیان شده است:

  • صنایع غذایی
  • صنایع شیمیایی
  • کشاورزی
  • صنایع دریایی
  • آب و فاضلاب
  • صنایع معدنی
  • صنایع نساجی

انواع گیربکس خورشیدی

با توجه به طراحی و عملکرد گیربکس خورشیدی می توان این محصولات را به چهار دسته کلی تقسیم کرد. در ادامه به انواع گیربکس خورشیدی و توضیح کلی هر کدام اشاره شده است.

بیشتر بخوانید مقاله طرز کار گیربکس خورشیدی : گیربکس خورشیدی در اصفهان 

طرز کار گیربکس خورشیدی

  1. خطی

این مدل دارای چهار طبقه است که هر طبقه دارای ضریب تبدیل بین سه و چهار می باشد.

  1. زاویه دار یا مورب

با توجه به اینکه چرخ دنده ها در این مدل مخروطی هستند بنابراین در برابر ضربه های بسیار قوی مقاومت بالایی دارند و ساختاری زاویه دار یا مورب دارند.

  1. پایه دار

مدل پایه با توجه به نام خود دارای یک قطعه اضافی به نام پایه در قسمت خروجی خود می باشد که برای پشتیبانی از قرارگیری گیربکس نصب و استفاده می شود. علاوه بر این پایه، در این نوع گیربکس ها شافتی نیز وجود دارد که وظیفه انتقال حرکت در گیربکس را بر عهده می گیرد.

  1. هالو شافت دار و خروجی چرخ دنده ای

عملکرد گیربکس خورشیدی در این مدل بر اساس نوع حرکت مورد نظر ما و همچنین خروجی مورد نیاز ما طراحی شده است.

بررسی ویژگی و مزایای گیربکس خورشیدی نسبت به بقیه گیربکس‌های صنعتی

نسل جدید گیربکس ها به دلیل ساختار متالورژیکی با کیفیتی که دارند جزو بهترین گیربکس های صنعتی دنیا محسوب می شوند و با توجه به ساختار این گیربکس ها سطح درگیری دنده ها تا دو برابر افزایش یافته است که باعث کاهش فشار و تنش وارده به دنده ها و باعث افزایش عمر کاری این گیربکس می شود.

  • راندمان بسیار بالا تا 98 درصد که در مقایسه با راندمان پایین برخی از گیربکس های صنعتی بسیار قابل توجه است. (حتی در نسبت دورهای بالاتر از 2000:1)
  • عمر طولانی به دلیل توزیع متعادل بار بین مراحل گیربکس
  • واکنش بسیار کم به دلیل دقت بالا در ماشین کاری دنده
  • امکان کوپلینگ بسیار ساده با تعداد زیادی ژنراتور برق (الکتروموتور)
  • مونتاژ و تعمیرات ساده مدل های خورشیدی و با کمترین زمان
  • حجم مناسب نسبت به انواع دیگر گیربکس ها (گیربکس های خورشیدی تقریباً نیمی از فضای گیربکس های دیگر را اشغال می کنند.)
  • وزن کمتر نسبت به انواع گیربکس ها (گیربکس های خورشیدی حدود 40 درصد از سایر گیربکس ها وزن دارند.)

نحوه نگهداری و تعمیر گیربکس ستاره ای

در گیربکس های خورشیدی با توجه به اینکه از مواد بسیار مرغوب و مقاوم برای ساخت استفاده می شود دیرتر از سایر گیربکس ها می شکنند. در واقع مواد مورد استفاده در ساخت چرخ دنده ها بسیار محکم و بادوام هستند. اگر هر یک از چرخ دنده های گیربکس آسیب دیده است، می توانید دنده آسیب دیده را تعویض کنید.

نکته مهم دیگر این است که روغن یکی از پارامترهای مهم در استفاده از گیربکس خورشیدی است. سطح روغن روی پوسته گیربکس باید به طور مرتب بررسی شود تا مشکلی ایجاد نشود. همچنین می توانید از مخزن متصل به گیربکس برای کاهش خطر خرابی گیربکس و افزایش قابلیت اطمینان به دلیل کمبود روغن استفاده کنید.

روغن در گیربکس های خورشیدی خواص زیادی دارد. به این ترتیب علاوه بر روانکاری دنده ها، قسمت های داخلی گیربکس را نیز خنک می کند. فضای قسمت های داخلی گیربکس به دلیل تجمع زیاد دنده ها بسیار کم است، این تجمع باعث بالا رفتن دما در این دستگاه ها نیز می شود. روغن کاری این مشکل را حل می کند. یکی دیگر از مزایای روانکاری کاهش صدای چرخ دنده ها و همچنین محافظت از آنها در برابر خوردگی است.

برای گیربکس های خورشیدی بهتر است روغنی که استفاده می کنید دارای مواد EP باشد. در این صورت انتقال حرارت به خوبی انجام خواهد شد. برای افزایش طول عمر گیربکس های خورشیدی بهتر است روغن آنها پس از استارت و 100 ساعت کارکرد تعویض شود.

طرز کار گیربکس خورشیدی

اشتراک گذاری