09133044405

ریست اینورتر دلتا

ریست اینورتر دلتا

در این مقاله به بررسی موضوع ریست اینورتر دلتا پرداخته شده است. هر وسیله ای با هر مکانیزمی که پیش می رود قسمتی را هم در کارش دارد که می شود ریست اینورتر دلتا یا به تنظیمات پیش فرض کارخانه باز گردانی شود این مسئله برای انواع بسیار متنوعی از اینورتر دلتا نیز صدق می نماید. بازگردانی به تنظیمات پیش فرض کارخانه، ریست اینورتر دلتا یا به عبارت کلی که بدانید اصطلاح انگلیسی RESET FACTORY  موضوعی مهم می باشد در که در مقاله ریست اینورتر دلتا مطالبی را برای بالا بردن آگاهی شما ارائه می دهیم و سعی بر آنیم که به کلیه سوالات در این زمینه پاسخی اساسی دهیم.

ریست اینورتر دلتا گاهی اوقات به دلیل های بسیار مختلفی ضروری می شود؛ اینورتر را از تغییرات اعمال شده در سایر پارامتر ها از مدار کاری اش خارج نمایید و کلا به تنظیمات اولیه کارخانه بازگردانده شود به این توضیحاتی که دادیم، به اصطلاح ریست می گوییم.

هر درایوی که مد نظر دارید، برای باز گردانده شدن به تنظیمات اولیه و تولید اولیه ی کارخانه یک پارامتر و دیسپلین منحصر به فرد دارد، که با تنظیم کردن آن پارامتر روی مقدار و اندازه ی مربوطه که در دفترچه راهنما در هر درایو می باشد، ریست اینورتر دلتا انجام می‌ گردد.

اینورتر یا VFD که مخفف Variable Frequency Derivr است برای کنترل دور موتورهای القایی استفاده می شود و منظور از ریست اینورتر دلتا، بازگشت به حالت اولیه کلیه پارامترهای اینورتر می باشد.

هنگام کار، گاهی اوقات اتفاق می افتد که برای کاربرد های مختلف از اینورتر تعدادی از پارامترها را تغییر می دهید. پس از مدتی تعداد زیادی از این پارامتر ها تغییر داده می شود و برای یک مورد خاص دقیقا نمی دانید چه پارامترهایی تغییرات داشته است. جهت حل این مورد بهترین راه ریست تمام پارامتر های درایو اینورتر است.

برای اطلاع از ویژگی ها، قیمت و سایر مشخصات اینورتر به صفحه خرید اینورتر دلتا مراجعه کنید.

ریست اینورتر دلتا

نحوه ریست اینورتر دلتا

برای راه اندازی مجدد اینورتر، کافی است پارامتر  00.02 را بر روی عدد 9 گذاشته، پارامتر Pr76  را روی مقدار 09 تنظیم کنید.

 و OK را انتخاب کنید .
بدین ترتیب کلیه پارامترها به تنظیمات کارخانه برگشته و برای کاربرد جدید اکنون قادرید پارامترهای مورد نظر را تغییر دهید.

دلیل استفاده اینورتر دلتا

اگر یک موتور القایی را مستقیما به برق وصل کنیم سریعا به دور نامی خود می رسد و کنترلی بر سرعت آن نداریم بنابراین برای کنترل سرعت موتورهای القایی که بیشترین استفاده در صنعت را دارند از اینورتر (درایو) استفاده می کنیم.

نکات مهم در ریست اینورتر دلتا

برای ریست اینورتر دلتا یا به اصلاح بازگردانی نمودن به تنظیمات پیش فرض کارخانه در اینورتر چند نکته ی مهم وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

نکته: پارامتر های تنظیمات کلی کارخانه فقط در صورتی که  درایو اینورتر STOP  باشد امکان پذیر خواهد بود.

نکته: باید به این نکته ی بسیار مهم توجه اساسی کنید که پارامتر هایی هستند که با ریست کردن اینورتر دلتا، هرگز از بین نمی‌روند،

و مقدار و اندازه ای که دارند، به مقدار پیش فرض اولیه باز نخواهد گشت. دقت نمایید حالا اگر نیازی به تغییر در اینورتر دلتا است باید این تغیر را دستی انجام دهید، از جمله این پارامترها در اینور تر دلتا عبارت است از: به پارامتر مد کنترلی ، نمودار V/F ، پارامتر های موتور و … که صد البته در سخت افزار های متنوع و مختلف ممکن است متفاوت بنظر برسد. پارامتر RESET FACTORY در برخی از سخت افزارها از این قرار است که:

1150=06-12 = S310 E310 = 12-06=1150 MA510 = P00.17 = 1 MA610 = P00.18 = 1

بیشتر بخوانید مقاله ریست اینورتر دلتا : انواع اینورتر دلتا

ریست کردن اینورتر دلتا

نگاهی کلی به اینوتر دلتا

اینوِرتِر یا وارون‌گر یا مبدل جریان مستقیم به متناوب: یک دستگاه الکترونیک قدرت بوده است که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌نماید؛ فرکانس، ولتاژ های تولیدی اینورتر متنوع است. به نوعی از کنترل‌کننده‌های بسیار دور (سرعت) و راه‌اندازی کلی موتور که با تغییر دادن هم‌زمان فرکانس و ولتاژ اعمال‌ می گردد به موتور الکتریکی، کار می‌نمایند نیز اینورتر، یا VFD نام داده اند. در این تغییر اساسی، نسبت ولتاژ به فرکانس ثابت است؛ اگر نه، کار موتور دچار اختلالی جدی می‌گردد. در ساده‌ترین شکل، خروجی اینورترها یک موج مربعی می باشد که با استفاده کردن از فیلتر آن را به موج سینوسی سوق می دهد. در صورت پیشرفته و بهینه‌تر، خروجی اینورتر به‌صورت شکل موج PWM می باشد. اینورترها تک‌فاز یا سه‌فاز هستند.

اینورترها قطعه هایی متحرک ندارند و  کاربردهای متنوعی دارند؛ مثلاً از اینورترها برای تأمین جریان  AC از منابع DC مانند انواع صفحه‌های خورشیدی یا باتری یا تبدیل کردن جریان برق شهر به جریان DC در بیشتر منبع های تغذیه و دستگاه‌های جوش اینورتری کاربرد دارند. بدون وجود اینورترها، پیاده‌سازی کردن خودروهای برقی کاربرد امروزی نداشت.

علت نام گذاری اینورتر دلتا

دلیل نام‌گذاری اینورتر (وارون‌گر)، این می باشد که آن برق DC را به AC تبدیل نماید. کاربرد مهم اینورترها (یا درایو AC)، کنترل کردن سرعت موتور AC سه‌فاز می باشد بدون این مورد که توان و گشتاور موتور کم شود. اینورترهای دلتا در ظرفیت‌های بسیار مختلف ساخته خواهد شد به عنوان نمونه: برای یک موتور با توان ۲۰ اسب بخار باید از اینورتر ۲۰ اسب بخار استفاده نمایید.

سایر اینورترها به دو دسته کلی تک‌فاز و سه‌فاز هستند. برای اینورترهای با توان بالای ۳ اسب بخار از ورودی سه‌فاز استفاده می‌نمایند، بعضی از اینورترهای با توان خیلی کم هشداری مبنی بر عدم استفاده کردن از آن‌ها برای روشن کردن لامپ‌های فلورسنت معمولی است. علت این هشدار یعنی: که خازن تصحیح توان لامپ به شکل موازی با لامپ وصل شده‌ را دارد. با برداشتن خازن مشکل اساسی رفع می گردد.

کاهش دادن انرژی مصرفی و کاهش هزینه برق، کاهش جریان راه‌اندازی و زیاد شدن عمر موتور، تغییر سرعت موتور، تغییر جهت چرخش موتور، حفاظت برای اضافه‌بار، کار موتور در مواقعی که ولتاژ ورودی متغیر باشد، کنترل از راه دور، راه‌اندازی موتور در سرعت زیاد تر از سرعت نامی و برنامه‌ریزی حرکت ها، از اینورتر هستند. اینورتر ها میزان بار موتور را تشخیص می دهند و متناسب با آن، به موتور جریان بدهد که این جریان،، از جریان نامی موتور کمتر می باشد. حالت های کنترلی V/f در ریست کردن یکی از حالت‌های مهم کنترلی در اینورترهای کنترل دور موتور است. در این حالت ولتاژ و فرکانس خروجی اینورتر بصورت خطی زیاد یا کم می شود با تنظیم خطی ولتاژ و فرکانس از ایجاد کردن اشباع مغناطیسی جلوگیری می نماید. این حالت کنترلی بیشتر برای پمپ‌ها و فن‌ها استفاده می‌ نمایند.

ویژگی و کاربردهای ریست اینورتر دلتا

  1. تنظیم کردن سرعت موتور (کنترل دور)
  2. تغییر جهت دادن و چرخش موتور بدون نیاز به کنتاکتور در ریست اینورتر دلتا
  3. روشن و خاموش کردن موتور بدون نیازی اساسی به قطع و وصل منبع اصلی
  4. کاهش دادن ضربه‌های مکانیکی و افزایش عمر بخش مکانیکی
  5. جلوگیری از آسیب‌ موتور در برابر افزایش ولتاژ در ریست اینورتر دلتا

ریست اینورتر

 معرفی انواع اینورتر دلتا

اینورتر DELTA دارای تنوع بسیار خوبی می باشد تقریبا برای کاربری های مختلفی چه سبک و چه سنگین طراحی و تولید شده است که به شرح زیر می باشد:

  • درایو DELTA VFD L
  • درایو  DELTA VFD EL
  • اینورتر  DELTA VFD M
  • اینورتر  DELTA VFD C200
  • اینورتر  DELTA VFD C2000
  • اینورتر DELTA VFD B
  • درایو  DELTA VFD CP2000

کاربرد های درایو DELTA

  • پمپ های صنعتی
  • پمپ های خانگی
  • فن صنعتی
  • جرثقیل ها
  • اینورتر آسانسور دلتا
  • ماشین سازی ها
  • دستگاه های چاپ صنعتی

آشنایی با ترمینال های ورودی و خروجی درایو دلتا

ترمینال های درایو دلتا از 2 بخش اصلی تشکیل شده اند:

  1. ترمینال هایقدرت درایو دلتا
  2. ترمینال هایکنترلی درایو دلتا

ترمینال های قدرت دارای ولتاژ و جریان بالا هستند و وظیفه انتقال توان از شبکه به درایو و از درایو به موتور را دارند. این ترمینال ها قطور تر و حجیم تر هستند چون جریان بالایی را از خود عبور می دهند. ترمینال های کنترلی سطح ولتاژ بسیار پایین تری نسبت به ترمینال های قدرت دارند و وظیفه انتقال سیگنال های کنترلی را دارند و ظریف تر هستند.

نحوه کار اینورتر دلتا

از آنجایی که کنترل سرعت موتورهای القایی به کمک تغییر فرکانس برق متصل به موتور انجام می شود بنابراین اساس کار همه اینورترها بر این است که برق AC با فرکانس متفاوتی را برای موتور تامین کنند تا موتور بتواند در سرعت های مختلف بچرخد.

اساس کار همه اینورترها و در زیر مجموعه آن ها درایو دلتا به این صورت است:

ابتدا برق AC وارد درایو شده و سپس به کمک المان های الکترونیکی به نام دیود و خازن تبدیل به برق DC می شود.سپس  برق DC به کمک IGBT هایی که درون برد درایو قرار دارد به برق AC با فرکانس دلخواه تبدیل می شود.

اشتراک گذاری