09133044405

راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور

راه اندازی اینوتر اسپیندل موتور

در این مقاله به بررسی راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور پرداخته مییشود. واژه spindle به معنای چرخیدن یا دوک است. به آن دوک محور چرخشی نیز می گویند. موتور اسپیندل موتوری است که با سرعت بسیار بالا، صدای کم و لرزش کار می کند. این دستگاه می تواند روی قطعه کار بچرخد. دوک موتور برای چرخاندن ابزار و قطعه کار و براده برداری یا برش با سرعت و دقت بالا استفاده می شود.   اسپیندل‌ها باید با سرعت‌های متفاوت و متغیری حول محور خود بچرخند. زیرا برش و لایه‌ برداری از روی اجسام به سرعت‌های متفاوتی نیاز دارد. علاوه براین، سرعت برش و لایه ‌برداری اجسام گوناگون همچون چوب یا فلز نیز  با هم متفاوت است. برای این که بتوانیم سرعت موتور را کنترل کنیم، باید از درایو (اینورتر) استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید مقاله راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور : خرید اینورتر دلتا

راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور

سرعت راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

  • Ns =(۱۲۰×f)/p
  •  تعداد قطب موتور :p
  • فرکانس کاری :f

تعداد قطب موتور یک عدد ثابت است. پس برای افزایش سرعت موتور باید فرکانس را افزایش دهیم. درایو می‌تواند فرکانس شهری (۵۰ هرتز) را بین ۰ تا ۴۰۰ هرتز و در برخی برندها حتی ۰ تا ۶۰۰ هرتز تنظیم کند.

انواع اسپیندل موتور

دسته‌ بندی راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور با توجه به ساختار آن، به‌صورت زیر است:

  • دسته‌ بندی بر‌اساس نحوه انتقال نیرو از موتور به اسپیندل
  • دسته‌بندی براساس نوع سیستم خنک‌کنندگی موتور
  • دسته‌بندی بر‌اساس نحوه تعویض ابزار برش و نوع ابزارگیرها

برندهای معروف راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور در بازار ایران عبارتند از: 

  • برند ATC
  • برند آرل (Arel)
  • برند هرتز (Hertz)
  • برند HQD
  • برندVevor

مراحل نصب اینورتر چگونه است؟

ما با این فرض شروع می کنیم که سه جزء اصلی سیستم: اینورتر، باتری و دینام به درستی انتخاب شده اند و در هنگام نصب و سیم کشی این قطعات از استانداردها پیروی می شود.

نصب اینورتر در محیطی پایدار، بدون لرزش و بدون مواد شیمیایی و ذرات گرد و غبار و یا نصب بر روی تابلو برق دستگاه را به صورت عمودی نصب کنید.

در نظر گرفتن 5 سانتی متر در اطراف اینورتر و 10 سانتی متر در بالا و پایین برای گردش هوا مناسب استفاده از فن های خنک کننده و پره ها برای عبور هوا و خنک کردن اینورتر تنظیم دمای کاری بین 10 تا 50 درجه و تنظیم رطوبت زیر 90 درصد استفاده از فیوز و کنتاکتور برای افزایش ایمنی بین پایانه های ورودی اینورتر و منبع تغذیه اتصال مستقیم و بدون واسطه اینورتر به موتور الکتریکی (عدم استفاده از محافظ، کلید، کنتاکتور بین موتور و ترمینال خروجی اینورتر)

راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور صنعتی :

قبل از هر چیز باید بدانیم که اینورترها نسبت به آلودگی حساس هستند، مخصوصاً به این دلیل که گرد و غبار می تواند تبادل حرارتی آنها را تا حد زیادی کاهش دهد و باعث خرابی زودهنگام آنها شود. در مکان هایی که گرد و غبار زیاد وجود دارد مانند کارخانه های سیمان، کارخانجات چوب بری، کارخانجات، کارخانه های صنعتی و … اینورتر باید در تابلویی نصب شود که تبادل حرارتی بالا و درجه حفاظتی مناسبی داشته باشد تا از ورود گرد و غبار جلوگیری شود.

مثلاً در این پنل ها از فن های ورودی و خروجی هوا استفاده شود و این فن ها دارای فیلتر نیز باشند. هوا باید از پایین پنل وارد کابینت شود و پس از عبور از تجهیزات توسط فن بالای پنل از فضای پنل خارج شود.

بیشتر بخوانید مقاله راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور : قیمت گیربکس خورشیدی 

راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور

برای تبادل حرارت بیشتر، همه درایوها دارای هیت سینک هستند. بهتر است این هیت سینک را مستقیماً روی سینی برد پیچ ​​کنید تا انتقال حرارت به حداکثر برسد. اگر این هیت سینک در انتها صاف باشد و روی کار بنشیند می توان از خمیرهای سیلیکونی برای تبادل حرارت بهتر استفاده کرد.

معمولاً درایوها را نمی توان به صورت عمودی روی هم نصب کرد زیرا گرمای درایو پایین دست بر عملکرد درایو بالادست تأثیر منفی می گذارد. بهتر است درایوها تا حد امکان به صورت افقی در یک سطح نصب شوند و یا اگر به صورت وارونه نصب می شوند به صورت پلکانی باشند یعنی مطابق شکل زیر البته زمانی که می خواهید فونداسیون تابلو برق را سفارش دهید. شما باید این راه حل را با طراح در میان بگذارید. فضایی باید در اطراف درایو برای تبادل حرارت در نظر گرفت. مگر این فضا در نظر گرفته نشود حرارت درایو بر روی سایر تجهیزات تابلو اثر مخرب خواهد گذاشت. نکته دیگر اینکه اگر در تابلو برق از تجهیزات دیگری مانند خازن های تصحیح ضریب یا SSR استفاده می شود حتما باید از فن هایی که در بالا ذکر شد در تابلو برق استفاده شود زیرا دمای تابلو چند برابر می شود.

نصب درایوها همیشه به صورت عمودی در برد است و این به دلیل تبادل حرارت بهتری است که توسط فن ها انجام می شود و درایو قطعه ای ندارد که حتما عمودی باشد وگرنه خراب می شود! در شکل زیر فضای نسبتا مناسبی برای درایو در نظر گرفته شده است.

مزایای استفاده از راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور موتور

از مزایای استفاده از راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با وجود اینورتر نیازی به بانک خازنی نیست
  • افزایش طول عمر موتور به دلیل ایجاد شیب ملایم در راه اندازی که از ایجاد جریان هجومی زیاد و ضربه زدن به موتور جلوگیری می کند.
  • کاهش چشمگیر مصرف برق
  • استفاده از اینورتر نیاز به کنتاکتور برای چپ دست ها و راست دست ها را بی نیاز می کند.
  • امکان اسپیندل و ایجاد تغییرات در جریان و فرکانس نامی موتور
  • امکان ایجاد گشتاور بالا یا قدرت محرکه بالا در سرعت های پایین به کمک اینورتر، زیرا این محصول گشتاور پایینی ندارد.
  • با کمک اینورتر، COS (∅) (قدرت راکتیو) تقریباً صفر است
  • به عنوان محافظ عمل می کند.

معایب راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور

هر دستگاهی مزایا و معایبی دارد که از جمله معایب این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گران
  • اینورتر به دلیل نداشتن خروجی سینوسی کامل و نوع خروجی آن از نوع PWM باعث تلفات در موتور می شود.
  • از آنجایی که اینورتر باعث سوئیچینگ قطعات می شود، در شبکه برق هارمونیک ایجاد می کند.

اهمیت نصب و راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور در ولتاژ بالا چیست؟

برای اینورترهای کمتر از 400 وات، اتصال به فندکی ماشین، هنوز امکان پذیر است، اما وات‌های بالاتر از آن نیاز به اتصال مستقیم به باتری دارند. کابل‌های ورودی اینورتر دارای بست‌های اتصالی (کلیپس) هستند که می‌توانند همانند مجموعه‌ای از کابل‌های عایق‌دار و گیره‌دار به ترمینال‌های باتری وصل شوند.

اگر نصب دائمی باشد، کابل‌ها را می‌توان به ترمینال‌ها، پیچ کرد. برای اینورترهای زیر 400 وات، هنوز امکان اتصال به فندک خودرو وجود دارد، اما وات های بالاتر نیاز به اتصال مستقیم به باتری دارند. کابل های ورودی اینورتر دارای گیره هایی هستند که می توانند مانند مجموعه ای از کابل ها و گیره های عایق شده به پایانه های باتری متصل شوند. اگر نصب دائمی باشد، کابل ها را می توان به پایانه ها پیچ کرد.

بیشتر بخوانید مقاله راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور : گیربکس خورشیدی در اصفهان 

راه اندازی اینورتر اسپیندل موتور

اشتراک گذاری