09133044405

تفاوت سروو موتور ac و dc

تفاوت سروو موتور AC و DC

در این مقاله به بررسی تفاوت سروو موتور ac و dc پرداخته میشود. سرو موتورها یا موتورهای کنترلی گروهی از موتورهای الکتریکی هستند که در سیستم های کنترل حلقه بسته یا بازخورد استفاده می شوند. این موتورها بسیار سریع هستند و در نتیجه تغییر سرعت در این موتورها سریع است. سروو از کلمه یونانی به معنای خدمتکار گرفته شده است. معمولاً این موتورها دارای قطر کم با طول زیاد هستند. این موتورها نسبت به موتورهای معمولی قیمت بالایی دارند و توان آنها بین چند دهم وات تا چند صد وات می باشد. این موتورها در دو نوع AC و DC ساخته می شوند.

موتور های الکتریکی از دو منبع قدرت می گیرند :

  • منابع جریان متناوب منابع AC مانند: شبکه برق شهری، ژنراتور های برق.
  • منابع جریان مستقیم منابع DC مانند: باطری ها، یکسو کننده ها.

پس می توان موتور های الکتریکی را به 2 دسته ی  موتور های با جریان مستقیم  DC و  موتور های با جریان متناوب AC  تقسیم کرد.

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت سروو موتور ac و dc : گیربکس خورشیدی در اصفهان 

تفاوت سروو موتور ac و dc

تفاوت سروو موتور ac و dc

  1. موتورهای AC برای تولید میدان الکترومغناطیسی به جریان متناوب نیاز دارند، در حالی که موتورهای DC از جریان مستقیم برای این منظور استفاده می کنند.
  2. در کارهایی که احتیاج به یک سرعت ثابت برای راه اندازی بار‌های سنگین داریم موتور‌های الکتریکی AC انتخاب بهتری نسبت به موتور الکتریکی DC هستند.
  3. تفاوت دیگر این است که موتور DC با فرکانس صفر تغذیه می شود در حالی که موتور AC با فرکانس 50 htz تغذیه می شود.
  4. موتورهای DC معمولاً در جاهایی استفاده می شوند که سرعت موتور نیاز به کنترل خارجی دارد. در همین حال، موتورهای AC در کاربردهایی استفاده می شوند که به عملکرد انرژی طولانی مدت نیاز دارند.
  5. نکته دیگر اینکه تمام الکتروموتورهای DC تک فاز هستند اما موتورهای AC می توانند تک فاز یا سه فاز باشند.
  6. هر دو موتور AC و DC از اصل استفاده از سیم پیچ آرمیچر و میدان مغناطیسی استفاده می کنند، با این تفاوت که در موتورهای DC آرمیچر می چرخد ​​اما میدان مغناطیسی نمی چرخد. این نقطه در موتورهای AC برعکس است، یعنی آرمیچر نمی چرخد، اما میدان مغناطیسی دائما در حال چرخش است.
  7. موتورهای AC زمانی استفاده می شوند که نگرانی در مورد تعمیر و نگهداری موتور الکتریکی وجود داشته باشد زیرا موتورهای DC نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند.
  8. موتورهای AC در کارهایی که به سرعت ثابت با بارهای سنگین نیاز داریم بهتر از موتورهای DC هستند.
  9. موتورهای AC دارای یک کنترلر هستند و استفاده و نگهداری آنها ارزانتر است، در حالی که موتورهای DC از قطعات متحرک زیادی تشکیل شده اند که تعویض آنها گران است.
  10. روش کنترل سرعت موتورهای DC و AC تفاوت دارد. سرعت موتورهای AC تا زمانی که سرعت جریان متناوب تغییر می کند قابل تغییر است، اما در موتورهای DC سرعت فقط زمانی تغییر می کند که سرعت روتور تغییر کند. در این موتورها سرعت روتور متناسب با ولتاژ است بنابراین با تغییر ولتاژ می توان سرعت موتور را تغییر داد.

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت سروو موتور ac و dc : خرید اینورتر دلتا

  1. تفاوت سروو موتور ac و dc در روش تولید گشتاور: در موتورهای DC یک میدان مغناطیسی در روتور و یک میدان مغناطیسی در استاتور وجود دارد، این دو میدان برای تولید گشتاور با یکدیگر تعامل دارند، اما زمانی که آرمیچر در حال چرخش باشد، میدان مغناطیسی ثابت خواهد بود. در موتورهای AC این متفاوت است و برای تولید گشتاور میدان مغناطیسی دوار، روتور و استاتور با یکدیگر تعامل دارند و سرعت میدان مغناطیسی و روتور با یکدیگر هماهنگ می‌شوند.
  2. منبع تغذیه جریان مستقیم برای موتورهای DC و منبع تغذیه جریان متناوب برای موتورهای AC مورد نیاز است.
  3. برس و کموتاتور در موتورهای میدان متحرک DC استفاده می شود، این قطعات نیاز به نگهداری دقیق دارند و باعث کاهش طول عمر موتور می شوند، اما برس در موتورهای AC استفاده نمی شود و در نتیجه طول عمر بیشتری خواهند داشت.
  4. تفاوت در کنترل سرعت: در موتورهای DC ویچی سرعت موتور با سرعت روتور تغییر می کند و سرعت روتور با ولتاژ ارتباط مستقیم دارد و با تغییر ولتاژ می توان سرعت موتور را تغییر داد و کم یا زیاد کرد. اما این موضوع در موتورهای AC سنکرون ویچی صادق نیست و تا زمانی که سرعت جریان متناوب تغییر کند، سرعت موتور نیز تغییر می کند.
  5. تفاوت در میدان های دوار: سیم پیچی که در انواع موتورها وجود دارد از نظر نحوه چرخش در موتورهای AC و DC متفاوت است و در موتورهای AC ناهمزمان چرخش جریان های متناوب متقارن 120 درجه پشت سر یکدیگر است و به همین دلیل استاتور می چرخد. در این زمینه در واقع دلیل چرخش میدان مغناطیسی در استاتور سرعت تغییر جریان AC است. اما در موتورهای DC با تغییر ولتاژ و محل قرارگیری سیم پیچ، چرخش میدان شکل می گیرد.

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت سروو موتور ac و dc : قیمت اینورتر دلتا 

تفاوت سروو موتور ac و dc

برتری ها و معایب سروو موتور DC

  • تفاوت سروو موتور ac و dc در هزینه نگهداری و تعمیرات در موتورهای DC بیشتر از موتورهای AC است و این را می توان یکی از معایب بزرگ این موتورها دانست زیرا در صورت خرابی باید هزینه زیادی برای تعمیر آن صرف شود.
  • جرقه عکس که در این موتورها ایجاد می شود باعث خوردگی الکتریکی قطعات و منبع رادیویی ناشی از آن اثرات مخربی بر تجهیزات الکتریکی می کند.
  • مهمترین مزیت موتورهای DC طراحی ساده و راحت آنهاست که ساختاری کاملا قابل درک دارد. گشتاور موتورهای DC بسیار زیاد بوده و سازگاری آن با محیط بیشتر است.
  • راه اندازی خوب و تنظیم سرعت از جمله مزایای ذکر شده برای این نوع موتورها می باشد و محدوده تنظیم سرعت در موتورهای DC بسیار ساده است.
  • درایوهای DC نیز بسیار ساده و ارزان هستند. اما از معایب موتورهای DC می توان به وجود برس های کربنی اشاره کرد که تولید این موتور را گران می کند.

برتری ها و معایب سروو موتور AC

  • از معایب موتورهای AC ناهمزمان می توان به دقت کنترل سرعت پایین، راندمان پایین، عدم وجود گشتاور یکنواخت و عدم توانایی در کنترل موقعیت به دلیل مساوی نبودن سرعت روتور با میدان دور اشاره کرد.
  • موتورهای AC نسبت به موتورهای DC در سرعت های پایین قابل اعتمادتر هستند. این نوع موتورها هزینه نگهداری کمتری دارند و در صورت بروز مشکل و خرابی هزینه تعمیر کمتر از موتورهای DC خواهد بود.
  • در بسیاری از مواقع با راه اندازی بارهای سنگین به سرعت ثابت نیاز داریم و در چنین مواقعی موتورهای AC بهتر از موتور های DC عمل می کنند.

سخن پایانی مقاله تفاوت سروو موتور ac و dc

موتور AC و موتور DC هر دو کاربردهای زیادی دارند و مستقیماً بر زندگی ما تأثیر می گذارند.  موتور DC از نظر بازده انرژی بسیار بهتر از موتور AC است. همچنین موتورهای DC از نظر کارایی و کاربرد در مقایسه با سایز بهینه ترند. جریان AC پنج برابر خطرناک تر از جریان DC است. فرکانس جریان AC دلیل اصلی این تأثیر بر بدن انسان است. بررسی کارشناسان و توصیه های آنها نشان می دهد که موتور DC تا حدودی نسبت به موتور AC برتری دارد.

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت سروو موتور ac و dc : قیمت گیربکس خورشیدی 

تفاوت سروو موتور ac و dc

اشتراک گذاری