09133044405

تفاوت سروو موتور با استپ موتور

تفاوت سروو موتور با استپ موتور

در این مقاله به بررسی تفاوت سروو موتور با استپ موتور  پرداخته میشود. استپ موتور و سروو دو مورد از رایج ترین ابزارهای مورد استفاده در صنعت برای کنترل موقعیت ها و تعیین زوایای حرکت هستند. این محصولات تقریباً ساختار مشابهی دارند. اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد که باعث شده برخی افراد در انتخاب بین این دو گزینه دچار سردرگمی شوند. در این مقاله می خواهیم شما را با تفاوت استپ موتور و سروو موتور آشنا کنیم و کاربردهای هر کدام را شرح دهیم.

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت سروو موتور با استپ موتور : قیمت گیربکس خورشیدی 

سروو موتور با استپ موتور

نقش انکودر در تفاوت سروو موتور با استپ موتور

وجود انکودر اصلی ترین تفاوت سروو موتور با استپ موتور است. انکودر نوعی پالس شمار الکتریکی است که معمولاً در قسمت انتهایی سروو موتورها نصب می شود. استپ موتورهای معمولی انکودر ندارند. این انکودر وظیفه شمارش جابجایی محور موتور بر حسب تعداد پالس و ارائه آن به درایو را به صورت سیگنال الکتریکی بر عهده دارد. به نوعی وجود انکودر برای بازخورد اطلاعاتی حرکت انجام شده در سروو موتور است. به این ترتیب سیستم محرک مرکزی اطلاعات کافی در مورد میزان حرکت سروو موتور بر اساس پالس شمارش شده انکودر محاسبه می کند.

تفاوت ساختاری استپ موتور و سروو موتور

استپ موتور عمدتا از سیم پیچ ساخته شده و دارای روتور پلکانی است. این پله ها خاصیت مغناطیسی دارند و با توجه به زاویه خود می توانند مکان را تنظیم کنند. همین ساختار را می توان در موتور سروو مشاهده کرد. با این تفاوت که تعداد قطب های مغناطیسی در مدل سروو بیشتر از استپر است. برای راه اندازی هر دوی این موتورها نیاز به درایوی است که بتواند حرکت دستگاه را با ایجاد یک پالس ممکن کند. اما نکته مهم اینجاست که سروو موتور علاوه بر درایو به انکودر هم نیاز دارد. به همین دلیل است که فضای بیشتری را اشغال می کند و به محیط بزرگتری برای نصب نیاز دارد.

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت سروو موتور با استپ موتور : گیربکس خورشیدی در اصفهان 

تفاوت سروو موتور با استپ موتور از نظر دقت

یکی از مقادیر بسیار مهمی که هنگام خرید استپر موتور باید به آن توجه کنید دقت دستگاه است. برای اطلاع از دقت استپر موتور کافیست به پلاک آن نگاه کنید. یک کمیت بر حسب درجه در هر پله یا درجه در پله نوشته می شود که نشان دهنده دقت گام موتور است. بنابراین به ازای هر پالسی که وارد این موتور می شود، دستگاه به این میزان حرکت می کند. نکته مهم در اینجا این است که می توانید با استفاده از درایو این دقت را افزایش دهید و این درجه ها را تا 40 هزار بار کوچکتر کنید. از سوی دیگر، انکودر در سروو موتور، بازخوردی را بر اساس موقعیت موتور به درایو ارسال می کند. اکنون الگوریتم های درایو پیاده سازی شده اند تا موتور دقیقا در محل تعریف شده باقی بماند و حرکت نکند.

با توجه به این موضوع می توان گفت که دقت سروو موتور از استپر موتور بیشتر است. چون در استپر هیچ ابزاری ندارید که به شما اطمینان دهد که موتور در هر مرحله با دقتی که باید حرکت کرده است یا خیر؟ به عبارت دیگر ممکن است پله های استپر موتور به دلیل گشتاور زیاد یا نیروی زیاد وارد شده به شفت تغییر کند و به طور کامل تکمیل نشود. ضمناً بازخوردهای انکودر قابل پیگیری است و با استفاده از الگوریتم های درایو می توان موقعیت موتور را در هر لحظه با دقت بسیار بالایی تعیین کرد.

تفاوت استپ موتور و سروو موتور از نظر ویژگی مشخصه

یکی دیگر از تفاوت سروو موتور با استپ موتور ویژگی های مشخصه هر یک از آنها است. علاوه بر دقت دستگاه، روی پلاک استپر کمیت دیگری نیز مشاهده می کنید که به آن گشتاور می گویند و به واحدهای کیلوگرم سانتی متر نوشته شده است. این گشتاور می تواند تا 4 کیلوگرم سانتی متر در دسترس باشد و حداکثر گشتاور را تا 400 کیلوگرم سانتی متر افزایش دهد. بنابراین دقت و گشتاور به عنوان ویژگی های اصلی استپر موتور تعریف می شود که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

اما در مورد سروو موتورها موضوع تا حدودی متفاوت است. در سروو موتورها ویژگی بارز قدرت دستگاه است. در نتیجه زمانی که قصد خرید استپر موتور را دارید باید به قدرت موتور توجه کنید. این مقدار از 100 وات تا حداکثر 110 کیلووات متغیر است. باید بدانید که گشتاور استپ موتورها به گزینه های موجود در بازار محدود می شود. اما می توان سروو موتور با قدرت بالاتر تولید کرد.

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت سروو موتور با استپ موتور : خرید اینورتر دلتا

تفاوت سروو موتور با استپ موتور

مقایسه سرعت استپ موتور و سروو موتور

یکی دیگر تفاوت سروو موتور با استپ موتور سرعت آنهاست. در مواردی که نیاز به سرعت بالا باشد سروو موتور بهترین گزینه محسوب می شود. زیرا این دستگاه ها قادرند سرعتی معادل 0 تا 5 هزار دور در دقیقه ایجاد کنند. اما از طرفی استپر موتورها توانایی تولید حداکثر سرعت 500 دور در دقیقه را دارند.

بررسی تفاوت موتورهای Stepper و Servo از نظر منبع تغذیه

هر دوی این موتورها می توانند با استفاده از منبع تغذیه مستقیم یا DC کار کنند. اما اگر به دنبال محصولی هستید که بتواند با منبع تغذیه AC یا جریان متناوب سازگار شود، چاره ای جز خرید سروو موتور ندارید. زیرا در موتورهای استپ چنین قابلیتی وجود ندارد. سروو موتورهای AC بیشتر در کاربردهای کم مصرف استفاده می شوند و بر خلاف مدل های جریان مستقیم نیازی به نگهداری و تعمیر دائمی ندارند.

تفاوت سروو موتور با استپ موتور از نظر گشتاور

از نظر کارشناسی می توان گفت که هر دوی این موتورها به دلیل تعداد قطب های زیاد، گشتاور زیادی دارند. اما ذاتاً گشتاور استپر موتور در مقایسه با موتور سروو بیشتر است. اما نکته مهم اینجاست که امکان کنترل یا تنظیم گشتاور در استپر وجود ندارد. زیرا سرعت در این نوع موتورها با تعریف فرکانس گام ورودی تعریف می شود و بنابراین گشتاور تقریباً ثابت است.

اما سروو موتورها دارای سه حالت کنترل هستند که به ما اجازه می دهد برخی از پارامترها را تغییر دهیم. این سه حالت عبارتند از:

  • حالت سرعت: زمانی که سروو موتور را روی این حالت قرار می دهید. سرعت ثابت نگه داشته می شود و با گذشت زمان کاهش نمی یابد. اما هر زمان که نیاز داشته باشید می توانید گشتاور را در این حالت تغییر دهید.
  • حالت گشتاور: در این حالت با توجه به نیاز خود گشتاور خاصی برای موتور تعریف می کنید. به این ترتیب دستگاه با تغییر سرعت سعی می کند همیشه گشتاور خود را روی این مقدار تعیین شده ثابت نگه دارد.
  • حالت موقعیت: در این حالت می توانید هر سرعت یا گشتاور دلخواه را در موتور داشته باشید. اما موقعیت همیشه ثابت نگه داشته می شود و از بین نمی رود.

به این ترتیب با استفاده از سروو موتورها می توانید به راحتی کمیت های مختلف را با توجه به نیاز خود تعیین کنید و در نتیجه راندمان کار را افزایش دهید.

تفاوت سروو موتور با استپ موتور از نظر کاربرد

تفاوت در مشخصات فنی و ویژگی های اصلی سروو و استپ موتور باعث شده تا این دستگاه ها کاربردهای متفاوتی داشته باشند. معمولا ماشین های CNC یکی از اصلی ترین مواردی هستند که نیاز به استپ یا سروو موتور دارند. زیرا تعیین مکان در این نوع ابزار بسیار مهم است. از منظر کلی می توان گفت هر جا که نیاز به سرعت بالا، گشتاور قابل تنظیم و دقت بالا در تعیین موقعیت داشته باشیم، خرید سروو موتور گزینه بسیار مناسبی است. اما در سرعت های پایین استفاده از استپر موتور منطقی و اقتصادی تر است.

از طرفی امکان کنترل سروو موتورها از طریق شبکه وجود دارد و همین موضوع می تواند کار با آنها را برای کاربر بسیار آسان کند. به طوری که هر زمان که به تعداد زیادی موتور نیاز باشد، می توان به سادگی با استفاده از کابل شبکه درایوها را به هم متصل کرد و دستورات مورد نظر را به صورت همزمان در همه آنها اجرا کرد. در این میان استپ موتورها از نظر کنترل پذیری به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول دستگاه هایی هستند که از طریق Digital I/O به صورت دیجیتالی کنترل می شوند. اما در دسته دوم یک سری درایوهای خاص هستند که این کار را انجام می دهند و همین امر کنترل آنها را تا حدودی پیچیده می کند.

تفاوت سروو موتور با استپ موتور

اشتراک گذاری