09133044405

راهنمای انتخاب اینورتر مناسب اسپیندل موتور

راهنمای انتخاب اینورتر مناسب اسپیندل موتور

همواره راهنمای انتخاب اینورتر مناسب اسپیندل موتور مناسب و همچنین اینورتری که انتخاب می کنیم نسبت به نیازمون  ایا کاربردی هست یا خیر ؟ هنگام انتخاب درایو برای موتور، اولین سوالی که از خود می پرسیم این است: “موتور چند کیلووات است؟” و سپس Drive kW را دقیقاً مشابه Motor kW انتخاب می کنیم. اگر این تصور اشتباه باشد و انتخاب درایو تنها با در نظر گرفتن یک عامل خسارات جبران ناپذیری به فرآیندها و دستگاه های صنعتی وارد می کند.

طبق تعریف الکترونیک، اینورتر یا درایو مبدلی است که الکتریسیته را از dc مستقیم به متناوب ac تبدیل می کند. راه های مختلفی برای راه اندازی موتورهای الکتریکی وجود دارد که بهترین آنها از طریق اینورتر است، البته این روش نیز مانند روش های دیگر دارای مزایا و معایبی است. اما بیان این نکته حائز اهمیت است زیرا به گفته متخصصان این حوزه راه اندازی موتور الکتریکی از طریق اینورتر یکی از بهترین روش های فعلی در سراسر جهان است. علاوه بر مصارف صنعتی، برای منزل، باغ و … نیز استفاده می شود.

اینورتر دارای نام های مختلفی مانند درایو کنترل از راه دور یا کنترل سرعت متغیر، درایو AC، اینورتر تک فاز، اینورتر سه فاز، درایو فرکانس متغیر، درایو ولتاژ متغیر است. این وسیله الکترونیکی در سال های اخیر به دلیل مزایای مهمی که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته و روز به روز بر محبوبیت و استفاده از آن افزوده می شود.

بیشتر بخوانید مقاله راهنمای انتخاب اینورتر مناسب اسپیندل موتور : قیمت اینورتر دلتا 

راهنمای انتخاب اینورتر مناسب اسپیندل موتور

نحوه کار یک اینورتر مناسب :

برای پاسخ به این سوال، یک اینورتر سه فاز استاندارد را در نظر بگیرید. ولتاژ ورودی متناوب سه فاز در بخش اول یعنی یکسو کننده به ولتاژ مستقیم تبدیل می شود. این قسمت بسته به نوع کاربرد ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد.

در این مدار از قطعاتی مانند دیود، تریستور، ترانزیستور و یا سایر قطعات مورد استفاده در مبدل ها استفاده می شود. اگر مبدل از نوع دیودی باشد، توان DC خروجی کنترل نمی شود. در صورت استفاده از تریستور، ولتاژ مستقیم را می توان توسط گیت خروجی کنترل کرد. برای تبدیل برق 3 فاز حداقل 6 دیود مورد نیاز است، به همین دلیل قسمت یکسو کننده مبدل شش پالس در نظر گرفته می شود.

در مرحله بعد ولتاژ DC وارد فیلتر می شود تا با استفاده از خازن و سلف (معمولاً خازن) نویز و نوسانات را حذف کند. در قسمت قبل یعنی یکسو کننده فقط ولتاژ AC به DC تبدیل می شود اما سیگنال خروجی کاملا مستقیم و بدون نوسان نیست و ریپل بسته به فرکانس AC نیز روی آن تاثیر می گذارد. به همین دلیل وجود فیلتری لازم خواهد بود تا بتواند ولتاژی پایدار و بدون نویز ارائه دهد.

گام پایانی، اینورتر یا مبدل DC به AC است. سوئیچ های الکترونیکی مختلف (ترانزیستور، ماسفت، IGBT و …) در این قسمت استفاده می شود. این کلیدها با سرعت زیاد خاموش و روشن می شوند تا سیگنال خروجی شبیه سیگنال متناوب باشد. فرکانس خروجی کاملاً به سرعت سوئیچینگ در این مرحله وابسته است و با آن رابطه مستقیم دارد.

بیشتر بخوانید مقاله راهنمای انتخاب اینورتر مناسب اسپیندل موتور : قیمت گیربکس خورشیدی 

مشخصه های انتخاب اینورتر مناسب اسپیندل موتور عبارتند از :

  • سرعت و فرکانس
  • توان مصرفی موتور (کیلووات یا اسب بخار)
  • جریان مصرفی ماکزیمم
  • ولتاژ

بسته به نوع کاربری و نیازهای مخصوص هر سیستم ممکن است به اطلاعات زیر نیز نیاز داشته باشید:

  • نوع بار (گشتاور ثابت یا گشتاور متغیر)
  • ابعاد و اندازه
  • بازه سرعت و مد کنترلی

در راهنمای انتخاب اینورتر مناسب اسپیندل موتور دقت کنیم که 

  • از نصب اینورتر برای راه اندازی موتوری با توان بالاتر از توان اینورتر خودداری کنید.
  • نصب اینورتر توسط افراد غیر متخصص باعث بروز حادثه و نقض گارانتی می شود.
  • از صفحه کلید با دست های خشک استفاده کنید.
  • همچنین دستکاری قطعات برق به دلیل وجود ولتاژ بالا می تواند باعث تلفات جانی شود.
  • بدنه اینورتر باید به گذرگاه زمین پنل متصل شود.
  • از نصب اینورتر در محیط های قابل اشتعال خودداری کنید.
  • قبل از نصب و راه اندازی اینورتر، دفترچه راهنمای آن را به دقت مطالعه کنید.
  • از نصب اینورتر در محیط های آلوده به گرد و غبار فلز، براده های چوب و رطوبت خودداری کنید.

بیشتر بخوانید مقاله راهنمای انتخاب اینورتر مناسب اسپیندل موتور : گیربکس خورشیدی در اصفهان 

انتخاب اینورتر مناسب اسپیندل موتور

با بررسی موارد مورد نیاز برای انتخاب یک درایو مناسب برای موتور خود، اولین چیزی که باید به آن توجه کنیم تطابق قدرت است. با وجود اینکه جریان مصرفی موتور مهمترین فاکتور در انتخاب اینورتر است، اما دانستن توان مصرفی موتور به ما کمک می کند تا انتخاب خود را در محدوده باریک تری انجام دهیم و زودتر به نتیجه برسیم.

مصرف جریان در بار کامل مشخصه بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنیم. از منظر عملی، در نظر گرفتن و مقایسه جریان مصرفی اسپیندل موتور و جریان خروجی اینورتر نسبت به انتخاب اینورتر تنها بر اساس مصرف و توان خروجی، راه مطمئن تری است. در این مرحله توصیه می شود محافظه کار باشید تا بتوانید با انتخاب درست عمر دستگاه خود را افزایش دهید. به خصوص اگر عملکرد هدف شما گشتاور ثابت باشد یا بار شروع بسیار زیاد باشد. انتخاب اینورتر با جریان خروجی بیشتر از جریان مصرفی موتور ممکن است هزینه های اضافی را به همراه داشته باشد، اما در نتیجه عمر دستگاه افزایش یافته و عملکرد آن قابل اطمینان تر خواهد بود.

عامل بعدی یعنی ولتاژ ورودی به برق موجود در محل استفاده از دستگاه بستگی دارد. به طور معمول، درایوهای زیر 3 اسب بخار با ولتاژ ورودی تک فاز 220 ولت سازگار هستند. اگر به قدرتی بالاتر از 3 اسب بخار نیاز دارید، به احتمال زیاد اینورتر برای این کاربرد سه فاز مناسب خواهد بود.

در انتخاب اینورتر مناسب اسپیندل موتور سه فاز باید دقت داشته باشید که معمولاً پارامترهای اینورتر دو برابر پارامترهای موتور در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، اگر موتوری با توان مصرفی 9 کیلووات و جریان مصرفی 22 آمپر دارید. اینورتر مناسب برای این موتور باید دارای توان 18 کیلووات و قابلیت تامین جریان خروجی تا 44 آمپر باشد. در صورت نیاز به کارکرد مداوم موتور، پارامترهای زیر نیز باید در نظر گرفته شود:

  1. تغییرات فرکانس 3±%
  2. نوسان ولتاژ ± 10%

محدوده سرعت و محدوده فرکانس یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب اینورتر مناسب اسپیندل موتور است. بسیاری از سازندگان موتور و اسپیندل توصیه می کنند که موتور هرگز نباید با سرعت کمتر از 20 درصد حداکثر سرعت و همچنین 20 درصد بیشتر از حداکثر سرعت استفاده شود. زیرا این حالت کار باعث افزایش دمای موتور و آسیب رساندن به آن می شود.

برای به دست آوردن اطلاعات فوق و مقایسه مدل های مختلف هر اینورتر بهترین روش مراجعه به دیتا شیت آن می باشد. با مطالعه اطلاعات فنی می توانید به تمامی پارامترهای مهم دسترسی داشته باشید و همچنین به نحوه سیم کشی و اتصال اینورتر به موتور و کنترلر (PLC) و سایر قطعات پی ببرید.

اینورتر مناسب اسپیندل موتور

اشتراک گذاری